mandag den 15. august 2011

Meet the models

Modeugen er travl for alle deltagende, men modellerne må næsten være dem med det mest pressede skema. Mange shows på forskellige locations, masser af mennesker der hiver i dem fra alle sider, gode præstationer på catwalken og masser af networking. Heldigvis kunne de to modeller, Sara og Casper, afse lidt af deres sparsommme tid til mig og bloggen. Jeg fik en god snak med dem om modeugen, stil, mode, Paul Newman og genbrug.

Mød først den skønne Sara, som var model på showet for Nina Robenhagen.


Hvordan er dit eget forhold til mode og stil?

Jeg har ikke det helt store forhold til moden som sådan, det er selvfølgelig rigtig fedt at få lov til at gå i det tøj, de store designere laver, men jeg har min helt egen stil. Størstedelen af mit tøj finder jeg i genbrug, og hvis jeg endelig køber noget i modebutikkerne er det næsten kun basisting. Jeg elsker at eje noget alle andre ikke har, og i genbrug kan man virkelig finde gode fund og definere sin personlige stil.



Har du nogle stilikoner?


Jeg har ikke noget stilikon, da jeg allerbedst kan lide at have min egen personlige stil. Som model synes jeg det er vigtigt at være sig selv, og have sig selv med hele vejen. Min stil er personlig, og det er rigtig vigtigt for mig.

Casper mødte jeg til showet for Designskolen, og han havde meget på hjerte.
 Du var model på Designskolens show, hvordan var din oplevelse som model under modeugen?

Jeg vil starte med at sige, at hele oplevelsen har været rigtig god. Det er første gang jeg har gået til et show, og det hele var derfor meget nyt og ligeledes nervepirrende. Selve showet forløb godt for mit vedkommende, og jeg fik derudover mødt og snakket med nogle mennesker, som jeg nok ikke ville have mødt i min dagligdag. At være "model under modeugen" vil mange nok gå ud fra er rigtig glamourøst, og det er det på sin vis også. Man møder op og der er folk klar til ordne make-up og hår, der er folk til at hjælpe en med at få tøj på, og til sidst bliver man venligt bedt om at forlade stedet, så folkene der skal rydde op kan komme til. Alt taget i betragtning, så bruger man meget af tiden på at vente på at showet skal gå i gang.


Hvordan er dit eget forhold til mode og stil? Er det noget du går op i, eller går du bare i det der ligger øverst i bunken?

Stil er noget jeg selv går meget op i. Jeg går en del op i at mixe indholdet af mit klædeskab, for at finde det outfit der gør, at jeg føler mig tilpas. Da jeg var yngre var det tøj jeg gik i nok meget mere tilfældigt, i hvert fald var mode og stil slet ikke noget jeg gik op i indtil efter min studentereksamen. Faktisk var det at skulle gå ud og købe tøj noget af det værste jeg vidste, da jeg var yngre for jeg følte mig utrolig akavet, når jeg gik rundt i en butik. Dog vokser selvtilliden med alderen og i dag nyder jeg at shoppe, og dermed går jeg også mere op i hvad jeg hopper i om morgenen.

Hvor finder du inspiration til din stil?

Min stil vil jeg selv beskrive som klassisk. Når jeg skal købe tøj går jeg op i, at det pågældende stykke tøj er tidsløst. Derudover går jeg op i at tøjet er i en ordentlig kvalitet, hvilket også gør at det tøj jeg køber oftest er lidt dyrere. Jeg elsker at finde beklædningsgenstande som umiddelbart er helt simple og klassiske, men hvor der så er påført et lille twist. F.eks har Alexander McQueen lavet nogle skjorter, som ved første øjekast ikke virker specielle, men som er påført et lille spænde, der går hen over skulderen - sådanne detaljer falder jeg for. Se et eksempel her.


Har du nogen stilikoner?

Jeg har ikke et stilikon jeg decideret prøver at efterligne eller ser op til. Hvis jeg skal nævne en må det være Paul Newman - hans stil var, ligesom min er, nedtonet og klassisk.
Derimod bruger jeg ofte hjemmesiden www.mrporter.com. til at finde inspiration. Priserne er en smule krydrede, men jeg finder min inspiration der og finder noget lignende i byens butikker. Derudover er der også en del artikler, rådgivning, en "stylepedia og meget andet godt til inspiration.

Tak for jeres tid kære modeller :-)

/Anne


Ingen kommentarer:

Send en kommentar