mandag den 22. august 2011

Designer Leanne Nielsen


Under showet for Danmarks Designskole lagde jeg ekstra mærke til skønne Leanne Nielsens designs, som skilte sig markant ud fra et ellers meget kreativt og eksperimenterende afgangshold. Jeg fik mig en lille snak med hende - lad dig inspirere af hendes skønne univers i interviewet herunder.

- Dine designs adskiller sig en del fra de andre afgangselever - er det bevidst?

Min kollektion skiller sig jo ud fra de andres, fordi det er lingeri, men vi er også et hold med meget forskellig æstetik. Jeg er selv mere til "less is a bore", som måske ikke lige er indbegrebet af dansk design. Min vejleder har også konstateret, at jeg bor i det forkerte land, da jeg gav udtryk for min begejstring for en meget dekoreret kjole i et modemagasin! Jeg har ikke bevidst søgt at min kollektion skulle skille sig ud - jeg er mere gået efter et udtryk, der skulle være indbegrebet og essensen af mig som designer.


- Hvad har inspireret dig til kollektionen?

Jeg har være meget visuelt inspireret af burlesque universet, men jeg har også været interesseret i forskellige forførelsesmetoder, hvor kvinden gør brug af beklædningen. F.eks. det gamle trick med trenchcoaten, med eller uden undertøj indenunder, hvorefter man overrasker sin udkårne. Jeg har også ladet mig inspirere af, hvordan burlesque danserinderne bygger en danseforestilling op over et tema, og på samme måde har jeg haft en forskellig forførelses metode i tankerne til hvert af mine syv sæt.


- Hvordan var din oplevelse af modeugen?

Modeugen er skøn, fordi så mange mennesker blomstrer op og tager lidt ekstra pynt på - jeg synes dog godt, at de kunne gøre det året rundt og ikke kun i deto  uger om året. Det var en fantastisk oplevelse, at se min kollektion på de smukke modeller til en blanding af sexet og rocket musik.

- Hvordan er dit eget forhold til mode og stil? Hvem inspirerer dig? Hvorfor klæder du dig som du gør?

På trods af at jeg har gået på Danmarks Designskole, har jeg læst meget få modeblade, siden jeg gik i gang med uddannelsen. Jeg har mere fundet min inspiration - både til mine designs og til mit eget klædeskab - i modehistorien eller i gamle Hollywood film fra 1930-50. Jeg har dog fundet mit ynglings modemagasin, som er det spanske HOLA! Der er catwalkbilleder i et dejligt format, hvor man kan se alle detaljer.
I min reol har jeg adskillige Marilyn Monroe film, som jeg aldrig bliver træt af at se, og Lauren Bacall er også et af mine idoler, som inspirerer mig.
De sidste par år har jeg mest købt vintage kjoler, nederdele og accepteret at jeg har en svaghed for strømpebukser med søm bagpå. Bukser er ikke noget jeg bryder mig om at gå i, og da jeg har en regel der forbyder mig at gå i flade sko til kjole og nederdel, så ender jeg som regel altid i upraktiske og høje sko.


Hvis du vil se billeder af Leannes kollektion på catwalken, så se med her.
Brug en skøn og anderledes kollektion som Leanne Nielsens til, at pifte garderoben op med små elementer af humor, kvindelighed og masser af old-school Hollywood glamour. En lille blonde der titter frem, en silketop eller et par smukke selvsiddende strømper kan nemt kombineres med en mere nedtonet garderobe - det vil give garderoben en mere personlig feeling.
Som Leanne selv formulerer det, er hendes designs meget "udanske", men måske kan kollektionen bruges, som et lille opråb til danske kvinder om, at det er okay at skrue op for glamouren i hverdagen.

Tør du skrue op for hverdagsglamouren?


/Anne

2 kommentarer:

  1. jeg syns det er en fed blog du skriver - og jeg synes det vil være nice med lidt mere mod i hverdagen og selvsiddende strømper vil da alt være et hit :-)

    SvarSlet
  2. jeg syns det er en fed blog du skriver - og jeg synes det vil være nice med lidt mere mod i hverdagen og selvsiddende strømper vil da alt være et hit :-)

    SvarSlet