torsdag den 21. juli 2011

Summer items part 2

Naar solen staar hoejt paa himlen og termometeret sniger sig op mellem 25 - 30 grader, kan det vaere en udfordring at have make-up paa. Man har det varmt og make-uppen kan foeles klistret og tung, plus det  "smelter" nemmere af naar man er svedig og samtidig lige skal en tur i vandet og koeles af.

Naar jeg er paa ferie eller paa stranden bruger jeg noeget mindre make-up end normalt, men jeg vil heller ikke gaa helt uden. Saa den make-up jeg bruger skal vaere simpel, multi-funktionel og holdbar - det duer ikke hvis man skal vaere bekymret for at make-uppen sidder de forkerte steder.

Min top 5 er:

1: Vandfast mascara

Der findes rigtig mange vandfaste mascararer derude i mange forskellige prisklasser.
Jeg kan anbefale Lash Arcitect fra L'Oreal, som jeg har brugt af flere omgange. Det er en rimelig mascara til prisen, og den former vipperne rigtig paent og giver fylde - og saa er den tilmed ikke dyr! Ca. 120 kr.

En anden god og mere naturligt udseende mascara er Double Wear fra Estee Lauder. Den kan tages af med vand ved ca. 38 grader, og sidder paent paa hele dagen, ogsaa efter flere ture med hovedet under vand. Den er rigtig god til folk med korte vipper, da boersten er nem at arbejde med og ikke er for voldsom mod de korte vipper. Den koster ca. 230 kr.

Den tredje vandfaste mascara jeg vil anbefale er den fra Blinc, som er en mascara som laegger sig som smaa roer rundt om vipperne. Naar den skal af fugter man fingrene let, og med et let tryk glider de smaa roer af vipperne. Mascaraen er meget skaansom mod oejnene, og den blev oprindeligt udviklet til folk med sarte eller nyopererede oejne.
Den koster ca. 150 kr.

2: Highlighter

Jeg elsker hightlighter og bruger det hver eneste dag, og hver gang jeg har en opgave bruger jeg det ogsaa. Det er et fantastisk produkt, som goer undervaerker hvis det bruges rigtigt. Paa ferie bruger jeg sjaeldent oejenskygge, istedet bruger jeg min highlighter paa udvalgte omraader. Lige ynder brynbenet, i oejenkrogen, paa toppen af kindbenene og saa paa kravebenet. Det kan ogsaa vaere flot at laegge paa skinnebenet for at goere benene laekre og gloedende.
Tricket er ikke at overdaenge ansigtet med highlighteren, den skal duppes let paa og skal virke som en laekker detalje naar lyset rammer. Det giver en flot effekt paa ansigtet, og man ser bare lidt mere frisk og overskudagtig ud.

Min egen favorit er fra det amerikanske kultmaerke Benefit - som udover skoenne produker, ogsaa laver den fineste emballage. Den jeg bruger hedder High Beam og har et mere koeligt skaer. Til jer der foretraekker et mere gyldent skaer har de en variant der hedder Moon Beam. Jeg plejer at koebe et lager ind naar jeg er i USA eller i England.

Body Shop laver nogle gode highlightere til prisen, der er flere varianter og der kommer af og til en limited edition, naar de lancerer deres forskellige make-up looks. En de har i fast sortiment hedder Radiant Hightlighter og koster 115 kr.

3: Vandfaste eyelinere

En god cremet vandfast eyeliner er god at have med i feriekufferten, da den kan bruges til at lave flotte og holdbare streger, men den kan ogsaa bruges som en erstatning for oejenskygge. Som streg bruges den sammen med en tynd pensel, som skal vaere en smule fast i haarene, og bruges den som en oejenskygge kan man smudge den let ud med fingerspidserne. Saa opnaas et let "fedtet" og mere raat look. Det oplagte valg for mange er den klassisk sorte liner, men naar man har faaet en fin gylden kuloer, er det ogsaa flot at bruge en mere bronze farvet liner. 

Bobbi Brown laver nogle rigtig flotte og holdbare gel liners, og en af mine favorit farver hedder Ivy Shimmer Ink, som giver et flot modspil til oejet. De koster ca. 190 kr.

Et billigere alternativ kommer fra Maybeline, som har lavet fire fine nuancer af cremede gel eyliners og de koster ca. 90 kr.

4: Bronzer

For at fremhaeve den gyldne somergloed ydeligere kan man bruge en bronzer. Om vinteren bruger jeg oftest en bronzer i pudderform, hvor jeg om sommeren foretraekker dem i flydende form - det er mere behageligt mod huden hvis man er lidt varm og svedig. En bronzer kan bruges i baade ansigtet og paa kroppen. Naar den bruges i ansigtet skal den laegges der hvor solen rammer, dvs. paa naeseryggen, kindbenene, toppen af panden og hagespidsen. 
Bruges den paa kroppen giver det en flot effekt at laegge den paa ben, arme og kraveben - det behoever ikke at vaere hele benet, det kan blot vaere en strategisk udvalgt stribe midt paa benet, da det vil give en slankende effekt.
Der findes mange typer af flydende bronzere, nogle kommer i creme form og andre er baseret paa olie. Jeg synes de olie baserede giver det flotteste glow paa huden, men vil man have en mere diskret gloed er de cremebaserede bedst.

En all-time favorit blandt skoenheds junkier er NUXE Huile Prodigieuse, som er er gylden olie der kan bruges paa baade krop, ansigt og i haaret. Den koster ca. 290 kr.

The Body Shop har i aar lavet en lignende og billigere olie, som ligeledes har mange anvendelsesmuligheder. Den hedder Honey Bronze Shimmering Dry Oil, og koster 175 kr.

5: Gloss

Laekre skinnende laeber er et must naar solen skinner. Laebesiften har vaeret meget fremme, og personligt elsker jeg laebestift, ,men naar det er sommer kan det godt komme til at se for make-uppet med en laebestift. Naar jeg bruger laebestift om sommeren, valeger jeg klare og friske farver og min helt klare farvorit denne sommer er, som mange andres at doemme udfra MAC pigernes udsagn, laebestiften Impassioned til ca. 150 kr., som er koral pink og super flot til gylden hud.

Om dagen under solens skarpe straaler synes jeg, at Ole Henriksens Fresh Lips spf 15 er et rigtig godt alternativ, da man her beskytter og plejer laeberne samtidig med de er flotte og shiny. Koster ca. 140 kr.

Gloss er en af de make-up produkter, hvor jeg godt kan finde paa at spare, da jeg hurtigt bliver traet af farverne, saa derfor koeber jeg ofte gloss i H&M, og jeg synes egentlig kvaliteten er ok og de er gode til at lancere en masse fine farver.
Denne sommer har jeg dog for alvor forelsket mig i et lidt dyrere alternativ fra Lancome, som har en meget holdbar og og daekkende gloss kaldet La Laque Fever. Den er super holdbar, og saa har de et godt udvalg af farver. Hvis man er Chanel fan har de et lignende produkt kaldet Rouge Allure Laque. Begge produkter koster ca. 200 kr. 

Det var et lille udvalg af de mange laekre og sommervenlige produkter der findes derude.
Keep it simple! Det maa vaere hovedregel nr. et naar det gaelder sommer make-uppen. Naar man har faaet farve behoever man knap saa meget make-up, saa ofte kan man nemt sortere flere af de produkter, man normalt ville bruge fra. Brug holdbare og multifunktionelle produkter, og taenk gerne alternativt. En klar gloss kan godt fungere som hightlighter, en laebestift kan bruges som gloed i kinderne - kun fantasien saetter graenser!

Estee Lauders summer look 2011 er gyldent og laekkert - og faktisk ret nemt at kopiere med faa enkelte produkter - jeg er vild med de gyldne diskrete effekter.

 
Har du et yndlings make-up produkt om sommeren?

/Anne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar